Nasjonale kampanjer
Felles nasjonale kampanjer som bygger holdninger, øker kunnskap og tillit og stimulerer til mer og bedre kildesortering.

Gjenvinn og vinn
Hvordan kan vi engasjere og inspirere folk til å lage et godt system for sortering av glass- og metallemballasje hjemme? I samarbeid med Sirkel Glass og Norsk Metallgjenvinning utlyste vi en fotokonkurranse og fikk inn over 2000 bilder fra folk i hele landet. Vi kåret både en nasjonal vinner og en vinner i hvert fylke.
Samarbeidspartnere: Sirkel Glass, Norsk Metallgjenvinning.

Legg merke til merkene
Hvordan kan vi fange oppmerksomheten i kasteøyeblikket med informasjon som gjør det lettere å kildesortere? I samarbeid med Ring 2 laget vi en enkel og iøyenfallende kampanje som skal få folk til å legge merke til merkene, slik at hver eneste emballasje blir en kommunikasjonskanal for bedre kildesortering.
Samarbeidspartnere: Infinitum, Sirkel glass, Norsk Metallgjenvinning, Norsk RESY, Norsk returkartong, Plastretur, NORSIRK, Recipo, RENAS, Klima og Miljødepartementet.

Nasjonal batterikampanje
Hvordan kan vi få folk til å sortere batterier riktig? Batterier som kastes feil kan skape brann, i tillegg til at verdifulle ressurser går tapt. Med bakgrunn i LOOPs innsiktsundersøkelser og en workshop med verdikjeden for batterier, utformet vi en kampanje som hittil har nådd ut til mer enn tre millioner nordmenn.
Samarbeidspartnere: Batteriretur, ERP Norway, Franzefoss, NORSIRK, Norsk Metallgjenvinning, Norsk Resy, Norsk Returkartong, Plastretur, Recipo, RENAS, ROAF, Sirk Norge, Sirkel.

Det må du nesten bare drite i
Hvordan kan vi få folk til å la være å bruke doen som søplekasse? Matfett, våtservietter og annet avfall som blir skylt ned i toalettet skaper problemer i avløpsnettet og forsøpler havet. Med bakgrunn i et stort innsiktsarbeid ble det utarbeidet en nasjonal kunnskapskampanje med støtte fra Handelens Miljøfond.
Samarbeidspartnere: Hold Norge Rent, Norsk Vann.

Fyll glasset
Hvordan kan vi inspirere folk til å gjenbruke glassene før de til slutt leveres til gjenvinning? Sammen med Sirkel glass utfordret vi fem Instagram-profiler og Sorteres egne følgere til å vise oss sine beste tips i en nasjonal kampanje. Idéene ble nydelig illustrert av fotograf Anne Valeur og stylist Live Berg.
Samarbeidspartnere: Sirkel glass

Norske byggeklosser
Hvordan kan vi stimulere til bedre sortering og mer ombruk av oppussingsavfall? Sammen med 49 renovasjonsselskap, fra Finnmark Miljøtjeneste i nord til Avfall Sør i sør, lanserte vi en kampanje knyttet til kinofilmen «Norske byggeklosser», med Atle Antonsen i hovedrollen. Kampanjen gikk i sosiale medier, på kino og lokale medier.

Slank restavfallet
Hvordan kan vi motivere og bevisstgjøre forbrukere til å redusere restavfallet sitt? Hele ⅔ av det vi kaster i restavfallet kunne enten blitt spist, sortert, eller brukt på nytt. Kampanjen inneholdt filmer, fotografier og SoMe poster som brukte kjente elementer og begreper fra kostholds- og treningsbransjen med en humoristisk vri.
Samarbeidspartnere: Grønt Punkt Norge, Infinitum, Sirkel glass, Norsk Metallgjenvinning, Fretex, ERP, RENAS, Elretur, Matvett og 34 kommuner.

#5forhvalen
Vinteren 2017 ble en død hval funnet utenfor kysten av Sotra. Hvalen hadde 30 plastposer, og plastemballasje fra is og matprodukter i magen. Den ble dermed et symbol på måten vi forbruker og forsøpler på. Sammen med Hold Norge Rent utviklet vi derfor kampanjen 5#Hvalen, der vi oppfordret alle til å plukke fem søppelting hver dag.
Samarbeidspartner: Hold Norge Rent