Årsrapporter

LOOP årsrapport 2024
I 2024 nådde vi ut til store deler av Norges befolkning med våre tjenester, kommunikasjon og kampanjer. Vi samlet også bransjen til et nasjonalt krafttak for kildesortering under tittelen “Små merker, store mål”.
Nøkkeltall fra årsrapporten
Leder
I 2024 ønsket vi å gjøre Sorteringsmerkene enda mer kjent og samlet bransjen til et nasjonalt krafttak for kildesortering under tittelen “Små merker, store mål!”. I samarbeid med Ring 2, utviklet vi den nasjonale kampanjen «Legg merke til merkene», som hadde mer enn ti millioner digitale visninger og nådde ut til rundt to millioner nordmenn, i tillegg til visninger på busser, treningssentre og kommunenes egne uttak. Målinger gjort av Opinion for LOOP, viser at kjennskapen til Sorteringsmerkene økte fra 26 % sommeren 2021 til 67 % høsten 2024.
Batterikampanjen fikk også en ny kampanjeperiode og har etter to runder nådd ut til rundt tre millioner unike seere.
Sortere fortsatte veksten i 2024, med et større markedsbudsjett enn tidligere år og en nysatsing på bedriftsdelen. Sortere hadde totalt 1.8 millioner brukerøkter, og en økning på 29,4% i forhold til året før. Med nylanseringen av Sortere for bedrifter, programmet “Sortere på jobb” og Verktøykassa Pluss, ga vi kommunikasjonen til bedrifter et skikkelig løft. Dette var også et viktig ledd i å få flere private avfalls- og gjenvinningsselskaper med i LOOP.
Kjennskapen til LOOP Miljøskole blant lærere økte fra 28% til 36% fra 2023, noe som viser at vi når godt ut til målgruppen. Bærekraftsskolen Live, med en egen bærekraftssuke og live-sendinger for 4. klasse og ungdomsskole/VGS ble fulgt av til sammen 30.000 elever i sanntid.
De siste årene har det vært stor forvirring rundt innlevering av tekstiler, og med innføringen av nytt utsorteringskrav for tekstilavfall fra 1. januar 2025 og et kommende produsentansvar for tekstiler på trappene, ønsket vi å bidra til et godt system og effektiv kommunikasjon. Vi deltok derfor aktivt i pilotprosjekter og diskusjonsarenaer for tekstiler, og gjennomførte også en prosess for å etablere felles definisjoner og Sorteringsmerker for brukbare og ødelagte klær og tekstiler.
Høsten 2024 vedtok styret en ny strategi for perioden 2025-2027. Den skal bidra til at LOOP når sine mål og at Norge når målet om 65 % materialgjenvinning og ombruk av husholdningsavfall og lignende næringsavfall innen 2035.
Vi takker for tilliten og ser frem til et nytt og spennende år!
Stine Helgeland,
Daglig leder LOOP
Tidligere årsrapporter

Har du spørsmål om LOOP og samarbeid?
Stine Helgeland
Daglig leder
stine@loop.no
987 65 432