Bilder fra LOOP-dagene 2023, som ble arrangert på Factory Tøyen i Oslo.
2. – 3. april i Oslo
Som i 2023 inviterer vi dere «hjem» til oss på Factory Tøyen.
Tema: «Et godt system»
Hvordan kan vi lage, vise og kommunisere et system både lokalt og nasjonalt?
“Et godt system” er også temaet for Nasjonalt krafttak i 2025. Vi ønsker å inspirere innbyggere og næringsliv til å lage et godt system – og formidle kunnskap om systemet som gjør det mulig å ta vare på ressursene. Slik kan vi øke tilliten til systemet, og vise at det faktisk nytter å kildesortere.
Under LOOP-dagene vil vi sammen med dere se på hva som skal være temaet og fokuset for Nasjonalt krafttak 2026. For når vi samler kreftene og samordner kommunikasjonen får vi større gjennomslagskraft, og vi ønsker å være tidlig ute med planleggingen for 2026 for å få med enda flere.
LOOP-dagene 2025 er nå utsolgt, og vi gleder oss til å se dere alle sammen!
Program
Onsdag 2. april
09.00–09.30 Ankomst / Kaffe og mingling før programstart
09.30 Velkommen til LOOP-dagene!
09.35 “Hvordan gode systemer og tydelige narrativer endrer atferd”, med Babak Behrad, co-founder & host for podcasten Reimagine
09.55 “Et nasjonalt system for kommunikasjon – slik kan du bruke LOOPs verktøy”, med Stine Helgeland, daglig leder i LOOP
10.50 Sosiale medier som faktisk engasjerer,
med Alexandra Indseth Langegard fra Sirkel og Christiane Johansen fra LOOP
11.30 Lunsj levert av Felloni og Piersante
12.30 Erfaringsdeling: Et godt system hjemme
✽ «Forandring fryder ikke. Om å dytte fram kildesorteringen ved å halvere restavfallsbeholderen», med Åse Toril Krågsrud, HRA
✽ «Færre branntilfeller med henteordning for batteri», med Arne Buseth, RIR
✽ «Hvordan få gode resultater med henteordning for glass og metallemballasje», med Bjørn Roger Nøstberg, Innherred Renovasjon
13.30–13.50 Pause
13.50 Erfaringsdeling: Et godt system på jobb
✽ «Ett godt system – eller for mange systemer hos bedriftene?», med Georg Tvete, Franzefoss Gjenvinning
✽ «Slik gir et godt system for avfallshåndtering lavere kostnader og et bedre arbeidsmiljø», med Bjarte Nygård, Departementenes Sikkerhets- og Serviceorganisasjon (DSS)
✽ «Fremtidens avfallsrom», med Kim Hette, REEN
14.50 Panelsamtale: Hvordan kommuniserer vi når systemet ikke er på plass?
Nye krav til utsortering for ombruk og gjenvinning er viktig og bra, men også utfordrende for avfalls- og gjenvinningsbransjen som må ha på plass nye løsninger for innsamling og gjenvinning – og ikke minst for folk og bedrifter som skal gjøre jobben med å kildesortere. Tekstilutfordringen har løftet denne problemstillingen: Hvordan kommuniserer vi for å få folk med oss, når systemet ikke er på plass?
Deltakere: Cecilie Lind (HMF), Jone Rivrud Rygg (MDIR), Jørgen Bakke Fredriksen (Oslo REG), Åse Toril Krågsrud (HRA) og Sylvelin Aadland (LOOP / Sortere).
Moderator: Stine Helgeland (LOOP)
15.20–15.30 Avslutning og info om morgendagen
18:00 Feiring av LOOP 25 år!
Vi dekker langbord i vår egen storstue The Hall på Factory Tøyen, og lover at det blir god mat og drikke, korte taler, musikk og overraskelser. Vi har planlagt en helt spesiell kveld fylt med harmonisk samordning (vent og se!) og god stemning.
Torsdag 3. april
Dagen starter med besøk til ulike steder.
Oppmøtested: Tollbugata parkeringsplass/Vy bussparkering, Tollbugata, Oslo (Rett ved Oslo Børs).
Møt opp 10 min før bussavgang!
08.45 Avreise til Kirkens Bymisjon i Drammen
❇️ Tekstiler
Hvordan håndterer Kirkens Bymisjon klær og tekstiler og hva gjør de for å få ødelagte tekstiler tilbake i verdikjeden, slik at de blir en ressurs igjen? Bli med til Drammen der Kirkens Bymisjon gir en innføring i sin erfaring med sortering av klær og tekstiler, samt samarbeidet med Norsk Tekstilgjenvinning.
08.45 Avreise til Infinitum sitt anlegg i Fetsund
❇️ Besøk på anlegg
Bli med og se verdens beste pantesystem, som er blitt et forbilde og besøkes av en hel verden. Administrerende direktør Kjell Olav Maldum, vil gi dere en presentasjon og omvisning på Infinitum sitt hovedanlegg på Fetsund. I tillegg tar vi turen over gaten til Veolia PET Norge, hvor panteflaskene blir resirkulert og granulert. Her får dere vite mer om prosessen.
09.15 Avreise til Renovasjons- og gjenvinningsetaten / SirkuLÆR
❇️ Formidling til barn og unge
Bli med til Renovasjons- og gjenvinningsetaten og la deg inspirere av hvordan de kommuniserer og engasjerer barn og unge i Oslo til å bli bedre på kildesortering. Hvert år har de nesten 5.000 fjerdeklassinger på besøk! De forteller om sine erfaringer, opplegget og hvordan de skaper engasjement. I tillegg viser de hvilke aktiviteter de gjennomførte for å nå ut til studenter ved studiestart.
12.00 Alle grupper returnerer med felles busser til Factory Tøyen
12.00 Lunsj levert av Plato Catering
12.30 Slik bekjemper klimapilotene i Oslo unges klimaapati, med Julie Marie Følstad, Klimapilot i Oslo kommune
13.00 Idélab: “Samlet kraft, større effekt – vårt felles fokus for 2026”
14.30–15.00 Avslutning og oppsummering av
LOOP-dagene 2025
Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få relevante oppdateringer om LOOP-dagene rett i innboksen.
LOOP 25 år!
Vi gleder oss til å feire at vi blir 25 år sammen med gode bransjevenner, støttespillere, partnere og kommunikasjonsfolk fra hele landet. Vi har planlagt en helt spesiell kveld fylt med harmonisk samordning (vent og se!) og god stemning. Vi dekker langbord i vår egen storstue The Hall på Factory Tøyen, og lover at det blir god mat og drikke, korte taler, musikk og overraskelser.
Når: Onsdag 2. april, kl. 18:00
Hvor: The Hall på Factory Tøyen, Kjølberggata 21, 0653 Oslo
Antrekk: Noe du føler deg fin i, gjerne ombruk
Hotell
Dere må ordne hotell selv, men vi har skaffet en rabattkode til Scandic Hotell Byporten. Bruk denne lenken for å få tilgang til rabatten, og velg hvor mange netter dere trenger. Det er ingen tidsbegrensning på rabatten, men LOOP har ikke holdt av noen rom, så det er førstemann til mølla som gjelder.
Hotellet ligger supersentralt med kort vei til tog og t-bane, så det går fort å komme seg til Factory Tøyen.
Priser
LOOP-partnere: Hovedpartner, strategisk partner eller støttespiller.
LOOP-partnere og de med LOOP-avtale: 2800,- (eks mva)
Ikke LOOP-partner / LOOP-avtale: 5000,- (eks mva).
Påmeldingsfrist: 23. mars 2024
📍Påmeldingen er bindende.
Alle påmeldinger skjer via Checkin. Du kan melde på flere fra samme arbeidsplass samtidig, og få en samlet faktura.
Vi har begrenset plass i år og LOOP-dagene 2025 er utsolgt.
Lurer du på noe om LOOP-dagene?
Ta kontakt med: