Nordmenns iver etter å rive ned og pusse opp skaper enorme mengder avfall. I oppussingskaoset glemmer man fort å sortere avfallet som oppstår. I tillegg har mye av det som rives ut en verdi og kan brukes på nytt.
Et samarbeid med Norsk filmbyrå og filmen Norske Byggeklosser ga LOOP en unik mulighet til å ta initiativ til en felles nasjonal kampanje for å stimulere til bedre sortering og mer ombruk av oppussingsavfall. Hele 49 renovasjonsselskap, fra Finnmark Miljøtjeneste i nord til Avfall Sør i sør var med på kampanjen (over 300 kommuner). Kampanjen ble først og fremst tatt ut i sosiale medier, men det ble også laget en reklamefilm til kino og stunts i forbindelse med filmpremieren.
Med Atle Antonsen sin karakter Otis som bærende figur i kampanjen, og sortere.no som felles nasjonal avsender, ble avfall fra oppussing satt på dagsorden.
Det ble utarbeidet to animerte filmer der Atle Antonsen/Otis sin stil og språkform ble benyttet for å få frem hvordan du kan sortere deg ut av oppussingskaoset hjemme og hvordan du cruiser gjennom gjenvinningstasjonen.
Design/klipp: Paraply studio
Kampanjen og materiellet LOOP utarbeidet i forbindelse med Norske Byggeklosser er et prakteksempel på hvordan produktplassering- og filmsamarbeid bør aktiviseres! Den enkle og morsomme reklamefilmen setter tonen for filmen, samtidig som den får frem budskapet fra samarbeidspartneren. Det komplimenterende innholdet på sortere.no og sosiale medier så også veldig bra ut. Som produsent i norsk filmbransje håper jeg flere aktører ser til LOOP og samarbeidet med Norske Byggeklosser når de skal planlegge lignende kampanjer i fremtiden.
Kjetil Omberg, Produsent NorskeByggeklosser
Det var viktig å få frem at avfall bør sorteres hjemme før det leveres til gjenvinning, og at sortering under oppussing kan gjøres med enkle grep. I tilknytning til animasjonene ble det tatt ut illustrasjoner med og uten Otis, og korte artikkeltekster.
Design: Paraply Studio
I filmen Norske Byggeklosser går alt som kan gå galt, galt. Dette ga kampanjen muligheten til også å sette fokus på hvordan det ikke skal gjøres.
Foto: 74 Entertainment/Nordisk Film Distribusjon, Design: Paraply Studio
Sortere.no la ut en konkurranse på Facebook og inviterte sine følgere til førvisning av Norske Byggeklosser på Colosseum på selveste valentinesdagen. En perfekt anledning for par som pusser opp til å pusse opp, ja, nettopp forholdet.
Foto: 74 Entertainment/Nordisk Film Distribusjon, Design: Paraply Studio
Sortere.no inviterte til egen førpremiere på Colosseum kino i Oslo. Her ble det skapt romantisk stemning rundt filmen med utdeling av kjærlighetsbrev med hjertesjokolader, gratis brus og popcorn, live band som spilte romantiske svisker og ikke minst, gjennom formidlingen av vår konferansier for kvelden, Siv Stubsveen fra Kjærlighet uten grenser.
Film/klipp/redigering: Marianne Heggenhougen/LOOP
Sorteringseksperten Otis (Atle Antonsen) fikk selvfølgelig også hovedrollen i reklamefilmen som alle kommuner og IKS, som deltok på kampanjen, kunne bruke i sin kommunikasjon lokalt med egen logo på (reklamefilmen ble laget i 48 versjoner). I tillegg til reklamefilmen ble det laget to kortere filmsnutter med sortere.no som avsender.
Film: 74 Entertainment/Nordisk Film Distribusjon. Tekst: LOOP.
Kampanjen ble også tilrettelagt for å kommunisere til hytteiere som pusser opp. I dag er det store utfordringer med oppussingsavfall som legges på utsiden av hyttecontaineren. Dette er eksempel på en plakat som ble laget for hyttecontainere.
Design: Paraply Studio
Konseptet “Fra verdiløst til verdifullt” ble et eget delprosjekt under Norske Byggeklosser – der fokus var på gjenbruk av restematerialer (utarbeidet i samarbeid med Made by Handverk)
Alle kampanjedeltakerne har fått tilgang til å benytte materiell fra kampanjen i egne kanaler og materiellet ble lagt ut på en egen ressursside for kampanjen. Som dere ser i collagen under var det høy aktivitet i sosiale medier i avfallsbransjen våren 2018.
Det ble tilrettelagt for at kampanjen kunne gjennomføres lokalt med enkle grep. På den måten har vi åpnet opp for at mindre selskap kan delta og benytte materiell, selv med begrensede ressurser. Otis Norberg (47), avfallssorteringsekspert, ble bransjens talerør i sosiale medier.
Felles kampanjer er både ressurs- og kostnadseffektive, sammenlignet med at hvert enkelt selskap skal bruke ressurser på å utvikle egne kampanjer. På denne måten kan alle delta uavhengig av størrelse og kommunikasjonsbudsjett, flere samler seg om samme budskap og ikke minst styrker det å jobbe mot et felles mål som styrker samholdet i bransjen. I tillegg åpner interne kommunikasjonskanaler, eksempelvis Facebook-gruppen for deltakerene og arbeidssamlinger, for utveksling av erfaring og ideer blant kampanjedeltakerne slik at alle er med på å spille hverandre gode.