I 2020 lanserte LOOP og Avfall Norge 61 symboler for kildesortering, i samarbeid med både aktører fra avfallsbransje, produsentledd og handel. Nå er merkeordningen utvidet med 21 nye sorteringsmerker.
Sorteringsmerkene skal brukes over hele landet, med felles farger og merker, for å gjøre det enkelt å forstå hva som skal kastes hvor.
Mange vil ta sorteringsmerkene i bruk
Det er stor interesse for merkeordningen, og både produsenter, kommuner, skoler og private aktører har begynt å ta symbolene i bruk. Nå er det laget flere sorteringsmerker og de fleste av disse kan brukes til å merke næringsavfall, for eksempel på avfallsrom på kjøpesentre eller hos eiendomsdrifter. Avfallsselskapene Franzefoss, Stena Recycling, Retura og Ragn-Sells har både støttet og bidratt til utarbeidelsen av de nye sorteringsmerkene.
– Den nasjonale merkeordningen er et konkret virkemiddel for å øke materialgjenvinning av avfall i Norge, i tråd med EUs mål om 65 prosent materialgjenvinning innen 2035. Merkeordningen er i tillegg av nasjonal betydning fordi den samler flere aktører i ulike deler av verdikjeden; vi jobber alle mot et felles mål. Merkeordningen gjør at flere jobber mer sirkulært, og den styrker bransjens positive omdømme, sier Olga Korkasheva, ansvarlig for nasjonal merkeordning i LOOP.
Små merker, stor betydning
Næringsavfall utgjør den største delen av avfallet i Norge (SSB). Selv om vi materialgjenvinner mer, så øker avfallet, og restavfall utgjør en stor andel. De nye sorteringsmerkene for næringsavfall vil bidra til at mer av dette næringsavfallet blir kildesortert og materialgjenvunnet.
Sorteringsmerkene vil også ha stor betydning for avfallsselskapene, som opplever stor etterspørsel fra kunder som ønsker å bruke dem. LOOP får allerede gode tilbakemeldinger om at kildesortering oppleves som enda viktigere og at merkene bidrar til bedre sortering, uansett om folk sorterer hjemme eller på jobb.
– Jeg er veldig glad og stolt over hvor fint det er blitt på avfallsrommet vårt. Med de nye sorteringsmerkene, plakatene, sammen med de nymalte veggene, er det blitt triveligere her. Og, ikke minst, vi ser allerede en nedgang i antall feilsorteringer av avfallstyper vi har hatt spesifikke utfordringer med, sier Ole Sørlie, driftssjef ved Ski Storsenter.
De nye sorteringsmerkene
Kort om merkeordningen
- Nye sorteringsmerker er laminert glass, ikke laminert glass, frontruter, papir til makulering, digital sikkerhetsmakulering, elektrisk motor, jern og metaller, feral, metallspon, frityrolje, takpapp, medisinsk avfall, stikkende og skjærende avfall, oljeforurensende masser, tonerkassett, kjemikalier, smittefarlig avfall.
- Andre nye merker er ødelagt keramikk og porselen og hvitevarer til ombruk.
- Alle sorteringsmerker og designguide finner du her.
- Avfallsselskapene Retura, Franzefoss, Stena Recycling og Ragn-Sells har vært med på å utarbeide og støtte utviklingen av nye merkene. Sorteringsmerkene er designet av designbyrået Goods.
- LOOP opplever stor interesse for merkeordningen. Over 400 ulike aktører har lastet ned symbolene, fra ulike bransjer og segmenter, for eksempel avfallsselskaper, bedrifter som ønsker å kildesortere bedre, leverandører av kildesorteringssystemer, reklamebyråer, skoler og sykehus.
- LOOP har gjennomført en kartlegging for å gjøre opp status for utrullingen av merkeordningen hos kommuner og interkommunale selskap. 50 selskap svarte på undersøkelsen. 3 av 4 selskap er i gang med i innføringen av merkeordningen, eller har allerede innført den i kommuner. Flere interkommunale selskap har tatt i bruk de nye merkene på avfallsbeholdere, returpunkter og gjenvinningsstasjoner, samt i digitale kanaler. Av de spurte vil over 95 prosent ha innført merkeordningen i løpet av 2022.
Vil du vite mer om prosjektet? Ta kontakt med: