Kampanjen
Strategien bak kampanjen er å ta tak i problemsøpla, vekke oppmerksomhet og gi dypere kunnskap. Gjennom kampanjen viser vi hvor enkelt det er å ikke kaste søppel i do – og appellerer til sunn fornuft. Samtidig vil vi ha oppmerksomhet og sørge for at at budskapet blir husket – derfor falt valget på et lekent og tydelig i budskap. Det er mye som blir kastet i toalettet, og ender opp det er ikke hører hjemme. Det er rart at det skal være så vanskelig, når det egentlig er lett, for toalettet, “Det må du nesten bare drite i”.
Hele kampanjen er bygget rundt denne enkle setningen: den fanger oppmerksomhet, tuller litt og gir oss en fin inngang til et univers med mange kommunikasjonsmuligheter. Det er ikke mange andre som kunne brukt denne formuleringen, som både forklarer løsningen, og fester seg hos de som hører den.
“Spenstig kampanje! Lett å skjønne poenget og gode eksempler.”
vann- og avløpsetat
“Jeg likte veldig godt filmene dere har laget. Jeg lo godt! Gleder meg til å sette i gang med kunnskapsformidling her i kommunen.”
renovasjonsselskap
Kampanjen” Det må du nesten bare drite i” består av:
“Det kan du nesten bare drite i” er i hovedsak en SOME-kampanje med hovedvekt på kanalene Facebook, YouTube, Instagram og SnapChat. Kampanjen vil gå over ett år, og ta opp relevante tema for sesong og årstider. Samtidig er det også effektivt om materiellet blir delt av andre. Derfor er filmer, animasjoner og grafikk tilgjengelig til fri bruk. Slik sikres vi kjennskap til budskapet sammen og sørger for at mindre søppel havner i toalettet.
Vil du vite mer om prosjektet? Ta kontakt med: