Det er til sammen kommet over 80 innspill fra ulike aktører. Innspillene handler primært om justeringer på enkeltsymboler, kontrast mellom farger, ønske om andre farger og samlesymboler av noen avfallstyper.
Flere aktører ønsker seg kombinerte merker som samsvarer med sorteringen. En av prinsippene som har ligget til grunn i prosessen i utviklingen av den nye merkeordningen har vært å følge materialet og ikke ordningen. Det er likevel noen ordninger som er godt etablert hos forbrukeren, et eksempel her er glass- og metallemballasje.
Det er også mange innspill til detaljer på hver enkelt symbol. Dette er noe LOOP og Avfall Norge kommer til å se på sammen designbyrået Heydays/Goods. Parallelt med innspillsrunden har Heydays/Goods gjennomført en brukertest, og til sammen vil disse tilbakemeldingene gi et godt grunnlag for vurdering og videre arbeid med hvert enkelt symbol.
Lansering utsatt
Grunnet omfanget på tilbakemeldingene er lanseringsdatoen skjøvet på, fra den opprinnelige datoen som var 6. februar.
Den nye merkeordningen blir tema på Avfall Norges kommunikasjonsseminar den 5. mars hvor deltakerne vil få se hvordan det endelige forslaget vil se ut.
Les mer
Bakgrunn for prosjektet
Forslag presentert på frokostmøte 28. november (PDF)
Oversikt over innspill (PDF)