Det siste året har branner forårsaket av feilsorterte batterier stadig vært i nyhetsbildet.
Vi ønsker med denne kampanjen å bidra til folkeopplysning om hvordan batterier skal sorteres riktig slik at vi sammen med bransjen kan snu den farlige utviklingen.
Stine helgeland, dalig leder i LOOP.
I gjenvinningsbransjen er det utbredt kunnskap om at batterier som kastes eller oppbevares feil kan forårsake brann. Men generelt i befolkningen er det liten innsikt knyttet til dette. Derfor har vi utviklet en digital kampanje som skal få flere til å sortere batterier riktig.
Kickoff 31. august
Vi inviterer til digitalt Kickoff der vi lanserer batterikampanjen. Vi vil også fortelle litt om prosessen som ligger bak prosjektet, årsaken til at det er viktig å nå ut med budskapet og høre fra noen av aktørene som har vært med å finansiere kampanjen. Materiellet vil være tilgjengelig i LOOPs Verktøykasse etter 31. august, og kampanjeoppstart er 18. september.
Vi håper så mange som mulig vil være med på Kickoff og ta i bruk kampanjen!
Når: Torsdag 31. august kl 10.00-11.00
Hvor: Digitalt / Google Meet
Samlet bransje står bak kampanjen
Feilsorterte batterier er et stort problem både når de havner i restavfallet og sammen med andre avfallstyper. Det gjelder hele verdikjeden, fra avfallet blir samlet inn, i transportetappen og på gjenvinningsanlegget. Kampanjen ble mulig å gjennomføre på grunn av en samlet bransje som har gått sammen i et spleiselag for å finansiere kampanjen. En stor takk går til: Avfall Norge, Batteriretur, ERP Norway, Franzefoss, NORSIRK, Norsk Metallgjenvinning, Norsk Resy, Norsk Returkartong, Plastretur, Recipo, RENAS, ROAF og Sirkel.
Kort og tydelig budskap
Vi ønsker inntrykket man sitter igjen med etter å ha sett kampanjen er:
“Oi! Kan batterier i restavfallet skape brann? Det visste jeg ikke. Så bra noen forteller meg hvor de egentlig skal kastes. Det er jo egentlig veldig enkelt.”
Mari TJora, ansvarlig for kampanjen i loop
Kampanjen består av animerte filmsnutter, stillbilder og annonser. Det rene, grafiske uttrykket er enkelt å forstå og gjennom raske animasjoner får man formidlet mye på kort tid. Det skal være mulig å oppfatte og forstå budskapet som blir formidlet i løpet av et par sekunder: Hva feilsorterte batterier kan føre til og hvordan man sorterer dem riktig.
Bruk sorteringsmerket!
Den digitale kampanjen løfter frem sorteringsmerket for batterier, og vil ha best effekt om merket brukes alle steder der batterier kan leveres. Ved å bruke merket både i butikk og på gjenvinningsstasjoner, vil det det skape en gjenkjennelse og bli tydeligere for forbruker å forstå hvor batteriene skal leveres. Vi oppfordrer alle som har leveringspunkter til å ta i bruk merket.
Distribusjon
Kampanjen vil distribueres i LOOPs Verktøykasse der våre partnere og alle med LOOP-avtale har tilgang til alt materiell, som kan brukes fritt. I tillegg vil vi kjøpe plassering i sosiale medier og andre digitale flater. Sortere vil være landingsside for kampanjen. Her vil man kunne lære mer om sortering av batterier og hvorfor dette er viktig med tanke på brann, miljøgifter på avveie og ressursutnyttelse.
Vil du vite mer om kampanjen?
Ta kontakt med: