Vi som jobber med resirkulering, synes glass er et fantastisk materiale. Ikke bare kan glass gjenvinnes i det uendelige, det kan også gjenbrukes på utallige måter. Med SoMe-kampanjen Fyll glasset ønsket LOOP, i samarbeid med Sirkel Glass, å inspirere enda flere til å gjenbruke glassene før de til slutt leveres til gjenvinning. Et glass som brukes på nytt, er et glass som ikke trenger å produseres. Derfor er det å gjenbruke før vi gjenvinner noe av det aller beste vi kan gjøre for miljøet! Kampanje ble tatt ut på Sortere, som er LOOPs kanal ut mot forbrukere, og i Sirkel Glass egne kanaler.
Vi utfordret fem Instagram-profiler, og Sorteres egne følgere, og til sammen ble dette ni unike ideer. Arctic Gardener fylte honningglasset med stiklinger. Bartender Jørgen Dons brukte først fetaostglasset som drinkshaker, så brukte han det som drinkglass. Oppfinner Erik Alfred forvandlet sylteagurkglasset til et bryggesett for dryppkaffe, Skillebekk surdeig ga oss oppskrift på surdeigstarter og Min Spire fylte glasset med hjemmelaget næringsrik barnemat. Sorteres følgere fylte glasset med batterier, lego, syltet rødløk og kjøleskapsgrøt.
I tillegg arrangerte vi en egen konkurranse på Sortere der følgerne våre kunne sende inn bilder av hva de fylte glasset med. Vi fikk inn 86 bidrag of tre vinnere fikk tilsendt hver sin bok.
Fotograf Anne Valeur og stylist Live Berg sørget for nydelig visualisering av ideene.
Kampanjen nådde 280.000 unike brukere, og kampanjen hadde en CPM (kost per klikk) på 17 kr som er svært godt da benchmark ligger på 90 kr.