Telysjakten arrangeres i år fra 1. november 2012 til 31. januar 2013.

Tusenvis av skoleelever på jakt etter telys

Det er fremdeles mange barn og voksne som ikke vet at telyskopper skal kildesorteres. En av to kaster telyskoppene i restavfallet. Nå går Telysjakten av stabelen for andre gang, og tusenvis av skoleelever er klare til å kjempe om å samle inn flest telyskopper.

Telysjakten arrangeres i år fra 1. november 2012 til 31. januar 2013. Alle barneskoler i hele Norge, fra 1.–7. trinn, er invitert til å delta.

I forbindelse med årets Telysjakt har Norstat gjennomført en landsrepresentativ undersøkelse på vegne av IKEA Norge om barn og voksnes forhold til kildesortering.

Barn etterlyser mer kildesortering hjemme

Undersøkelsen viser at barn skulle ønske de fikk kildesortert mer hjemme, men ikke får gjort det fordi foreldrenes system ikke strekker til. 6 av 10 barn oppgir at det ikke kildesorteres hjemme i mangel på et skikkelig system, og 34 prosent mener foreldrene må ha flere sorteringsbokser.

¬Telysjakten handler om å lære barn mer om miljørelaterte temaer som gjenvinning, energibruk og miljø. En konkurranse for å samle telyskopper er ikke bare en spennende lek, men også et enkelt tiltak med en konkret miljøgevinst. Det er en morsom og enkel bevisstgjøring som barna enkelt kan ta med seg hjem, sier Nina Schefte, leder for bærekraft i IKEA Norge.

Tonnevis går rett i søpla

Undersøkelsen viser videre at over halvparten av barna kaster brukte telys rett i søpla, og hele 58 prosent av foreldrene gjør det samme. 3 av 5 barn vet ikke at telyskopper kan gjenvinnes, og telys er også det produktet færrest foreldre vet kan gjenvinnes.

Telysjakten gjennomføres i regi av WWF og IKEA, i samarbeid med Grønt Punkt, Syklus og Hydro, slik at hele livsløpet til et telys er inkludert i konkurransen. Den klassen som samler inn aller flest telyskopper i hele Norge, blir Norgesmester. Hovedpremien er en klassetur til Hydros aluminiumsannlegg på Holmestrand. Telysjakten ble for første gang gjennomført med stor suksess i Norge i fjor. Hele 1355 skoleklasser med over 26 500 barn deltok fra hele landet.

–Med Telysjakten håper vi at flere blir bevisste på å bruke ressurser om igjen. Gjenvinning av aluminium er svært energieffektivt. Det er ikke alle som er klar over at telyskopper kan leveres på returstasjoner for glass og metall landet rundt – og det ønsker vi å endre på med denne kampanjen, sier generalsekretær i WWF, Nina Jensen.

Stort elevengasjement

Grønt Punkt anslår at ca. 200 millioner telys ble solgt på det norske markedet i 2010. I første runde av Telysjakten ble hele 13 millioner telys samlet inn, noe som tilsvarer 9 tonn aluminium, eller 2000 nye sykler. Hvis ikke dette hadde blitt resirkulert hadde altså 9 tonn aluminium gått rett i søpla.

–Vi håper at årets Telysjakt skaper et like stort engasjement i år som i fjor, sier Schefte.

Fakta om Telysjakten

  • Telysjakten er en nettbasert konkurranse for barneskolen. Hensikten er å øke kunnskapen om miljø og naturressurser i skolen, og samtidig sette fokus på verdien av aluminium som en gjenvinnbar ressurs.
  • Konkurransen går ut på at elevene i klassen skal samle så mange brukte telyskopper de bare kan; hjemme, på skolen, hos naboen eller på kafeen – telle og registrere dem, og levere dem til returpunktet for metallgjenvinning.
  • Telyskoppen er laget av aluminium, et av de mest gjenvinningsvennlige metallene som finnes. Ved gjenvinning av aluminium brukes det bare 5 prosent av energien sammenliknet med ny produksjon, og samtidig kan aluminium gjenvinnes om og om igjen, uten at kvaliteten forringes.
  • Telysjakten arrangeres av WWF og IKEA, med støtte fra Hydro, Grønt Punkt og Syklus.
  • Les mer og følg elevenes innsats på www.telysjakten.no

Denne artikkelen er skrevet av Tur Retur, i samarbeid med IKEA.