Foto: IKEA

Samler inn millioner av brukte telys for miljøet

For to uker siden gikk startskuddet for Telysjakten, der tusenvis av skoleelever og barnehagebarn jakter på millioner av brukte telys over hele landet. Det er tredje gang Telysjakten arrangeres, og hittil har over 45 000 skolebarn samlet inn over 20 millioner brukte telys til gjenvinning. Det tilsvarer 130 tonn i reduserte CO₂-utslipp.

Telysjakten har blitt en av Norges største skolekampanjer for miljøet. I løpet av de to årene Telysjakten har pågått har kampanjen bidratt til økt engasjement og kunnskap om miljø, naturressurser og gjenvinning av aluminium hos barn og unge. Nå håper WWF og IKEA at enda flere brukte telys finner veien fra restavfallet til returpunkter for glass og metall. I år er konkurransen også åpen for de aller minste – nemlig barnehagebarna.

–Det er fortsatt mange som ikke vet at brukte telys og annet aluminium skal kildesorteres som metallemballasje og at det kan gjenvinnes til nye produkter. Når vi gjenvinner aluminium sparer vi både energi og CO₂-utslipp, samtidig som vi tar vare på naturressursene våre. Det er dette budskapet vi ønsker å få frem med Telysjakten, sier Nina Jensen, generalsekretær i WWF Norge.

Over 25.000 skole- og barnehagebarn er allerede påmeldt

Den første påmeldingen kom allerede før skolestart i år. Nå er tusenvis av telysjegere i gang med å samle inn tusenvis av brukte telys i sitt nærmiljø. Det er IKEA og WWF som er initiativtakerne til Telysjakten, og med på laget har de med seg Syklus, Grønt Punkt og Hydro. Som Norges største leverandør av telys ønsket IKEA å ta ansvar for å sette gjenvinning av telys på dagsorden.

–Det er fantastisk at Telysjakten skaper så stort engasjement. Barn syns det er gøy å resirkulere, og samtidig lære om både miljø, naturfag og matematikk på nye og spennende måter. Mange har fortalt oss at konkurransen samler klassen og skaper glede i hverdagen. Det betyr mye for oss, men enda viktigere er det at de voksne følger barnas gode eksempel og legger til rette for kildesortering i hjemmet, sier Nina Schefte, leder for bærekraft i IKEA Norge

Starten på en positiv utvikling

Syklus melder om en økning i metallinnsamling i Norge de siste årene, denne veksten er større enn veksten i bruk av metallemballasje.

–Disse tallene viser at nordmenn stadig blir flinkere til å sortere og levere inn brukt metall. Telysjakten har spilt en betydelig rolle i å øke bevisstheten omkring verdien av metallgjenvinning blant nordmenn, sier Jacob Smith, Markedssjef i Syklus.

Renovasjosetaten er også svært fornøyd med utviklingen Telysjakten har bidratt til.

–Det er flott at kildesortering av metall øker, slik at vi får det ut av restavfallet. I en forbrenningsprosess mister vi muligheten til å gjenvinne aluminiumet, og det er synd når det er snakk om en ressurs som er så lett og så viktig å bevare, sier fungerende kommunikasjonssjef i Renovasjonsetaten, Elisabeth M. Vollan.

Telyskopper – perfekt egnet for gjenvinning

Telys er laget av aluminium, et lettmetall som er svært godt egnet til gjenvinning. Det er aluminiumprodusenten Hydro opptatt av å formidle.

–Resirkulering av aluminium trenger kun fem prosent av energien sammenlignet med ny produksjon, og aluminium kan gjenvinnes om igjen og om igjen uten at kvaliteten forringes. Derfor er aluminium en energibank som det er viktig at vi gir nytt liv gjennom resirkulering. Vår ambisjon er at hele Norges befolkning ser verdien av dette, sier Svein Richard Brandtzæg, konsernsjef i Hydro.

Grønt Punkt anslår at ca. 200 millioner telys ble solgt på det norske markedet i 2012. I de forrige to rundene av Telysjakten ble over 20 millioner telys samlet inn, noe som tilsvarer en besparelse på 130 tonn CO₂.

Artikkelen er skrevet av Tur Retur, i samarbeid med IKEA.

RELATERTE LENKER