Resirkulerer lyd

Undersøkelser viser at ungdom er dårligst i landet på kildesortering. Nå vil Grønt Punkt endre holdningene med sang.

Fredag 6. juni gikk startskuddet for Resirkulert Lyd, som er Grønt Punkts nye storsatsning for å få ungdommer i alderen 15 – 24 engasjert i resirkulering. Med seg på laget har de en håndfull kjente artister, samt noen kommende stjerneskudd. Prosjektleder for Resirkulert lyd og kommunikasjonsrådgiver i Grønt Punkt, Terje Elvsaas, er veldig fornøyd med kampanjen og håper den vil falle i god jord hos ungdommen.

– På kort sikt ønsker vi at begrepet resirkulering skal bli lettere å fordøye. Det langsiktige målet er at ungdom rundt om i landet skal bli flinkere til å resikulere, forteller kommunikasjonsrådgiver i Grønt Punkt Norge, Terje Elvsaas.

Mindre klein resirkulering

RLDet er reklamebyrået Pulse Communications og musikkselskapet MER som har utviklet prosjektet i samarbeid med Grønt Punkt. Blant artistene som skal få ungdommen til å kildesortere er Kaveh, Arshad Maimouni, Timbuktu, Cezinando, Jaa9 og Onkl P. Grønt Punkt har også inngått et samarbeid med Ren Reklame, som har vært i Oslo, Bergen og Trondheim for å vaske inn logoen til Resirkulert lyd rundt om i byene. Dette gjør de ved å bruke sjablong og vann på skitne steder, og spyle det rent inni sjablongene (se bilde).

– Vi gjorde spørreundersøkelser av ungdom i alderen 15 – 24, og det viste seg at flere av de yngste i målgruppen syntes resirkulering var litt “kleint”. Nå prøver vi derfor å gjøre kildesortering og resirkulering litt kulere for ungdommene, ved å bruke deres forbilder og kommunisere gjennom deres kanaler, forteller Elvsaas.

Resirkulerte låter

Kaveh og Gunnar GreveKaveh, mannen bak låta “Snufs”, er prosjektets frontfigur. Han markerte også kampanjestarten med resirkuleringslåta “Fyller deg med glede”. Sangen, som allerede er sett nesten 7500 ganger på YouTube, er den eneste sangen som er nyprodusert til kampanjen. De resterende sangene som skal slippes utover sommeren er nemlig resirkulert. Det vil si at artistene tar en av sine gamle låter og lager en ny versjon av den. For eksempel har rapveteranene Jaa9 og Onkl P nettopp sluppet “Hvem Faen 2”, i samarbeid med den populære nykommeren Cezinando.

Tilsammen skal syv nye låter se dagens lys i løpet av sommeren. Når alle er sluppet vil det bli gitt ut et samlealbum. Og hvem vet, kanskje dukker det opp noen bonusspor i tillegg?

– Vi har noen ess i ermet, men de kortene holder vi tett til brystet foreløpig, avslutter Elvsaas hemmelighetsfullt.

Artikkelen er skrevet av Tur Retur i samarbeid med Grønt Punkt