F.v. Elin af Klintberg, Randi Varberg og Mårten Nilhen.
Foto: Katrine Lunke.

Resirk med kreativ pantekampanje

Tidlig i februar slapp Resirk sin nye kampanje, “Infinitum Movement”. Målet er at ungdommer skal bli flinkere til å pante ved bruk av et spill og et magasin.

– Å pante handler om å gjøre noe lite for noe stort. For ungdom, som ofte drikker brus, vann, energidrikk og øl utenfor hjemmet, krever det litt ekstra å pante. Derfor vil vi også belønne dem med noe ekstra, forteller kommunikasjonsdirektør i Norsk Resirk, Randi Haavik Varberg.

Panter seg til premier

For å delta i spillet “Infinitum The Game” eller få magasinet “Infinitum”, må man pante og sende inn en kode fra pantelappen. Spillet gir spennende premier når man fortsetter å pante, mens magasinet kommer allerede etter første besøk ved automaten.

Etter at “Infinitum The Game” ble lansert 17. februar, har allerede 5450 personer deltatt, og nettsiden har hatt 33.500 unike besøkende. I tillegg er det blitt sendt inn omtrent 12.500 pantelapper.

– Med spill og magasin ønsker vi å nå både unge som vil ha spill og spenning, og andre som vil ha ny kunnskap om miljø og trender. Det at vi har fått så gode resultater allerede tre uker etter lansering tyder på at vi gjør noe riktig, forteller Varberg.

Uendelig gjenvinning

Navnet Infinitum er inspirert av det latinske ordet for uendelighet, og spiller på at bokser og flasker som pantes blir gjenvunnet igjen og igjen. Med seg på laget har Norsk Resirk hatt magasinbyrået Klingberg & Nihlén, og digitalbyrået Sempro, og Tomra – produsent av panteløsninger.

Sinnablogger, mote og miljø

“Infinitum The Game” engasjerer unge til å pante ved at spillere kan oppnå “badges” og øke i nivå. Samtidig kan de lage klaner og spille online mot hverandre for å vinne REPA – den virtuelle valutaen i spillet. Det å pante jevnlig gir størst virtuelt utbytte: Har man ikke pantet på 14 dager mister man 10 REPA og risikerer også å gå ned i nivå.

I magasinet “Infinitum” har en rekke unge journalister og fotografer blitt engasjert i arbeidet om å lage et magasin som skal gi inspirasjon og kunnskap om natur, miljø, resirkulering og bærekraft. I denne utgaven har de blant annet fått med seg den tidligere sinnabloggeren Linnéa Myhre, og Inge Wegge – mannen bak filmen “Nordfor Sola”.

Artikkelen er skrevet av Tur Retur i samarbeid med Norsk Resirk.