Min hverdag

Til daglig jobber Marte Brændsrud med digital kommunikasjon, men en dag i uka reiser hun ut til gjenvinningsstasjoner for å lære ungdommer viktigheten av kildesortering.

– Det er helt bevisst at vi velger 8.- og 9. trinn. Unge mennesker er en krevende målgruppe å undervise til, men det er også en veldig viktig målgruppe. Nå skal de snart ut å stå på egne ben, og vi vet at dette er en periode i livet hvor mange er dårlige til å kildesortere, forteller Brændsrud.

Brenner for kommunikasjon

Et mer meningsfylt arbeid i kombinasjon med kommunikasjonsfaget, og en kortere reisevei, var det som trakk Brændsrud til RfD.

– Tidligere jobbet jeg mye med markedsføring og reklame, men jeg synes det er mer meningsfylt å jobbe med kommunikasjon i kombinasjon med miljø og kildesortering. Selv om det er kommunikasjonsfaget jeg brenner for er det morsomt å undervise også – det er jo en form for direkte kommunikasjon, hvor vi får møtt ungdommene ansikt til ansikt, sier Brændsrud.

Stygt for deg, fint for andre

Når Brændsrud er ute på gjenvinningsstasjoner begynner dagen med en kopp kaffe og en prat med de ansatte. Deretter går hun en runde for å se hva folk har kastet.

– I ombrukskonteineren er det mange fine ting, og alltid noe rart som skiller seg ut. Når jeg viser eksempler på hva som er levert, velger jeg ut noe fint og noe jeg synes er mindre fint. Når vi er ferdige med omvisningen går vi tilbake til konteineren, og da er ofte tingene borte. Det er et eksempel på at selv om vi synes noe er rart, så er det garantert noen andre som synes det er fint og som har lyst på det.

Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i avfallspyramiden, og LOOP-heftene blir brukt til for- og etterarbeid.

– Vi starter med å snakke om avfallsminimering og hva elevene kan gjøre for å kaste mindre. De får ofte sjokk når de hører hvor mye de kaster. Deretter snakker vi om ombruk og hvor man kan kjøpe og selge bruktting – da viser jeg fram litt rare ting folk setter fra seg. Til slutt kommer vi til selve avfallshåndteringen, som er det vi i RfD driver med. Da går vi rundt på stasjonen og ser hva folk har kastet, snakker om hva det blir til, og hvor viktig det er å sortere.

Trygg læring på timeplanen

Brændsrud er også veldig opptatt av god sikkerhet på gjenvinningsstasjonene, og starter hver omvisning med å prate om sikkerhet og trygg oppførsel på stasjonen.

– Elevene får utdelt hver sin gule vest når de kommer, og det er alltid litt variabel lyst til å ta på seg den, for 8. og 9. klasse-elever kan jo være ganske opptatt av hvordan de ser ut. Da må vi være ganske strenge. En gjenvinningsstasjon er jo åpen når vi har omvisning, så da er det viktig at vi er godt synlige når vi går rundt der, forteller Brændsrud.

Pepret med måkebæsj

Av og til skjer det likevel ting man ikke kan forutse:

– Det var en gang vi sto ved en konteiner, og så kom det en flokk med måker som bæsja på mange av elevene. Vi fikk tørka det av, det meste kom jo på vestene, men jeg tror ikke de fikk mye ut av undervisningen, for etter det ble de helt hysteriske hver gang det kom en måke. Det glemmer jeg aldri, det var en veldig gøy dag på jobben, ler Brændsrud.