Lokale planer for kampanjen

Startskuddet for kampanjen gikk nettopp av, og mye spennende ligger foran oss i kampanjeåret 2014. Vi har snakket med et knippe renovasjonsselskaper og kommuner om hva de planlegger for det kommende året.

Håper på stunt

Silje Søviknes, kommunikasjonsrådgiver i BIR, forteller at de har en del på tapetet det kommende kampanjeåret. Både nettsiden og Facebook-siden deres vil bli oppdatert jevnlig for å promotere kampanjen. I tillegg vil de publisere annonser i BIRs kundeblad Bossanova som sendes ut til 150 000 husstander. Reklamefilmen vil også dukke opp på Bergen kino i februar.

– Vi hadde planer om å få til et stunt på bybanen den 24. mai, men har dessverre fått avslag på søknad om dette. Nå må vi tenke nytt og kreativt for å få oppmerksomhet rundt kampanjen på “stuntdagen” 24. mai.

Vier kundeblad til farlig avfall

Renholdsverket skal bygge ny gjenvinningstasjon i år, men har også lagt planer for hvordan kampanjen skal frontes i året som kommer. Reklamefilmen skal vises på kino i én måned fra og med uke 14. De skal også promotere kampanjen på Facebook, dele ut brosjyrer, og sette opp kampanjebanner på nettsiden.

– I tillegg blir neste kundeblad viet til farlig avfall og kampanjen, altså en temautgave. I de andre utgavene vurderer vi å sette inn annonser, forteller kommunikasjonsrådgiver i Renholdsverket i Trondheim, Berit Nordseth.

– Vi kommer også til å dele ut kampanjerelatert informasjon i køen utenfor gjenvinningsstasjonen. Slik får vi folk raskt inn og raskt ut, samtidig som vi får spredt nyttig informasjon. Vi skal også ha omvisning med skoleelever på gjenvinningsstasjonen før den bygges om, og i den forbindelse vil vi oppfordre lærerne til å ha fokus på farlig avfall, avslutter Nordseth.

Farlig avfalls-utstilling

Remiks starter kampanjeåret med en konsernsamling siste helgen i januar med presentasjon av kampanjen for ansatte. Deretter følger en rekke spennende tiltak. På høsten arrangerer de en åpen dag på Remiks hovedanlegg ligger. Der skal de blant annet ha en utstilling av det farlig avfallet som er mest vanlig i hjemmene. Der deler de også ut t-skjorter med kampanjeprofil.

Remiks skal også sende ut artikler til lokalavisene, sende infoskriv til kundene, poste nyhetssaker på egne nettsider og oppdatere Facebook jevnlig. De lokale kinoene har også en tjeneste hvor man kan vise stillbilder, hvor kampanjeannonsene skal vises frem.

– Vi skal også ha en egen konkurranse på innsamling av batteri med skoleklasser fra 4. trinn og oppover. Her skal det lages en facebook-app med fokus på konkurransen, men som også vil inneholde generell informasjon om kampanjens tema, forteller markeds- og kommunikasjonssjef i Remiks, Gørhild Olsen.