Alex Rosén er frontfigur for kampanjen "Handle with care".

Handle with care

Syklus lanserer kampanjen “Handle with care” for å få ned andelen nedknust glass som kommer inn til anlegget i Fredrikstad. Målet med kampanjen er bedre kvalitet på den innleverte glass- og metallemballasjen, noe som vil gi en høyere gjenvinningsgrad.

Det er endelig fredag, tacoen er spist og Gullrekka er på trappene. Du lener deg tilfreds tilbake i godstolen og flenger opp en pose potetgull. Ivrig griper du en neve potet..støv? Nedturen er total, og innholdet i posen går rett i dunken. Omtrent slik er stemningen hos Syklus når de får inn biler til anlegget i Fredrikstad fulle av nedknust glass.

– Vi ønsker at glasset er så helt som mulig når det kommer inn til vårt anlegg. Store glassbiter leses best av våre optiske lesere, mens nedknust glass tar mye lengre tid å prosessere. Får vi ned andelen nedknust glass unngår vi at verdifulle ressurser går til spille, og vi får en høyere gjenvinningsgrad av både glass- og metallemballasje, sier kvalitetssjef Svend Aage Larsen i Syklus.

Nedknust glass skaper videre problemer ettersom glassverkene som smelter om glasset til nytt glass ikke klarer å gjenvinne glasspulveret. I tillegg har Syklus problemer med at gjenstander som ikke er glass- og metallemballasje blir kastet i dunker og på returpunkt. Svend Aage Larsen fortsetter:

– Sorteringsanlegget vårt er bygd for å håndtere glass- og metallemballasje. Det skaper derfor store problemer for oss når tørkestativ, metallpersienner, stekepanner og annet som ikke er metallemballasje havner i anlegget vårt. Dette er noe vi ønsker å gjøre forbrukere oppmerksomme på.

Hvor i verdikjeden ligger problemet?

Når det gjelder nedknusing av glassemballasjen så er det ikke forbrukerne som forårsaker dette. Den største delen av nedknusingen skjer når returpunktet eller dunken tømmes og innholdet omlastes og transporteres til anlegget i Fredrikstad. Dette ønsker Syklus å gjøre noe med, og kampanjen “Handle with care” har fokus nettopp på denne delen av verdikjeden. Gunhild Solberg, markedssjef i Syklus, utdyper:

– Med denne kampanjen ønsker vi å nå ut til de som håndterer glass- og metallemballasjen til daglig. De gjør en utrolig viktig jobb og har stor innvirkning på kvaliteten på råvaren vi får inn til anlegget.

Kampanjen har Alex Rosén som frontfigur, og består av tre filmer i tillegg til en konkurranse rettet mot de som jobber med glass- og metallemballasje. Den første filmen er rettet mot forbrukere og Syklus oppfordrer kommuner og IKS til å dele denne på egne hjemmesider og i sosiale medier. Den andre filmen er rettet mot de som håndterer glass- og metallemballasjen til daglig, og den tredje filmen lanserer «Handle With Care» konkurransen.

Glassemballasje som lodd

Jobber du med glass- og metallemballasje kan du vinne flotte premier i konkurransen som er en del av “Handle with care” kampanjen. For å bli med må du feste et klistremerke med egen kontaktinformasjon på glassemballasjen, for eksempel et syltetøyglass. Syltetøyglasset har nå blitt et lodd, og holder dette seg så helt som mulig fram til anlegget i Fredrikstad blir du med i trekningen av flotte premier. En kan levere inn så mange lodd man vil og klistremerker bestilles ved å sende en epost til syklus@syklus.no med navn, bedrift, adresse og antall. 15. august og 15. september i år trekkes vinnere av en sykkel, og 1. november avsluttes konkurransen ved at det trekkes en vinner av et gavekort på 10.000 kroner.

– Vi må ta vare på ressursene i avfallet, og med kampanjen “Handle with care” håper vi i Syklus å bidra til økt bevissthet rundt levering, innsamling og kvalitet på glass -og metallemballasje slik at vi sikrer høyest mulig gjenvinningsgrad, avslutter Gunhild Solberg.



Artikkelen er skrevet av Tur Retur i samarbeid med Syklus.