HØY AKTIVITET: Kampanjedeltakerne har gjennomført felles stunts og blant annet rullet ut konsepter om gjenbruk av byggavfall og hvordan kildesortere under oppussing på egne hjemmesider og i sosiale medier.

Felles løft for oppussingsavfall

Nordmenns iver etter å rive ned og pusse opp skaper enorme mengder avfall. Men nå har kommuner og IKS over hele landet tatt grep.

Våren 2017 tok LOOP initiativ til en felles nasjonal kampanje, Norske Byggeklosser, som skulle stimulere til bedre sortering og mer ombruk av restematerialer. Interessen var stor, og hele 48 kommuner og IKS ble med på kampanjen.

Fra februar i år har kampanjen blitt rullet ut over hele landet. Fra Vefas i nord til Avfall Sør i sør, har alle sluttet opp om samme budskap om viktigheten av gjenbruk, gode systemer hjemme, og sortering før levering på gjenvinningsstasjonen.
-I denne kampanjen har norske kommuner og IKS virkelig vist hvor gode de er på å samarbeide, ikke minst når det gjelder kommunikasjon til innbyggerne. Jeg er imponert over alt de har fått til, sier Sylvelin Aadland i LOOP, som er prosjektleder for kampanjen.

Nyttig arbeidssamling
LOOP arrangerte en workshop for kampanjedeltakerne hvor alle delte sine erfaringer om hvor skoen trykket og hva slags materiell det var behov for å utvikle til kampanjen. Kampanjeteamet i LOOP produserte innhold til kampanjen på grunnlag av dette. På denne måten fikk kampanjedeltakerne eierskap til kampanjen og sikret seg at det ble utviklet innhold som møtte deres behov.

LOOP har gjennom årene fått god erfaring i å utvikle og drive slike felleskampanjer for avfallsbransjen. Det mange fordeler med å samarbeide på denne måten.
– Når vi står sammen om en felles kampanje på denne måten får vi ikke bare ekstremt god valuta for pengene, men budskapene får mer gjennomslagskraft når de både kommuniseres lokalt og nasjonalt, sier Hildegunn Iversen, daglig leder i LOOP.

Felles stunts
Kampanjedeltakerne har så langt gjennomført felles stunts og rullet ut flere konsepter på egne hjemmesider og sosiale medier. Filmen Norske byggeklosser hadde premiere på alle norske kinoer den 21. februar. Flere av kampanjedeltakerne arrangerte egen førvisning av filmen. Det gjorde også Sortere. På selveste valentinsdagen inviterte Sortere 900 par som pusset opp til et romantisk førvisning i kildesorteringens navn, med Siv Stubsveen som konferansier.

De fleste deltakerne har også fått sin egen reklamefilm som har blitt kjørt på kinoer over hele landet. Renovatøren Otis, som er en av de mange figurene Atle Antonsen spiller i filmen, er frontfigur i reklamefilmen. Se filmen her.

Bakgrunnen for kampanjen
Nordmenn bruker stadig mer penger og ressurser på oppussing. Bare i løpet av 2018 vil vi bruke nærmere 80 milliarder kroner på å pusse opp boligene våre. På gjenvinningsstasjonene kommer det inn mye brukbare produkter og materialer fra folk som har pusset opp hjemme. Særlig er det store mengder trevirke som har en verdi og kunne vært brukt på nytt. I Norge kastes det faktisk hele 1,4 millioner tonn treavfall årlig hvorav 284.000 tonn kommer fra husholdningene.

Da LOOP fikk en forespørsel fra Norsk Filmbyrå om å bli samarbeidspartner på filmen Norske Byggeklosser, var det tydelig at dette var en god anledning til å kommunisere til forbrukere om oppussingsavfall.
Nordmenn sine oppussingsvaner skaper enorme mengder avfall. Å være samarbeidspartner på filmen ga oss en unik mulighet til å kommunisere viktige budskap rundt dette i en morsom kontekst, sier Sylvelin Aadand.

LOOP har hatt ansvaret for prosjektgjennomføringen og innholdsproduksjon av kampanjen. Norsk Resy AS, Grønt Punkt Norge, RENAS, Sirkel Glass og Infinitum har også vært med og støttet kampanjen.