Den polske håndverkeren Mischa er bare en av 11 roller Atle Antonsen spiller i den nye versjonen av Norske Byggeklosser. Foto: 74 Entertainment

Bransjesamarbeid med norsk kultfilm

LOOP har inngått et filmsamarbeid med kinofilmen Norske Byggeklosser. Nå skal vi lage tidenes kampanje om oppussing og avfall! 

Nordmenn er europamestere i oppussing. I 2016 var det 900.000 husholdninger som pusset opp og brukte rundt 70 mrd kroner på oppussing. Når det pusses opp blir det mye som ikke lenger skal være i boligen – både det som rives og skiftes ut, materialer til overs og emballasje.

Møt sorteringseksperten på gjenvinningsstasjonen
I februar 2018 kommer en nyinnspilling av klassikeren Norske Byggeklosser, nå med Atle Antonsen i hovedrollene. Et par skal totalrenovere et hus, og alt som kan gå galt, går galt! I denne komedien møter paret Atle Antonsen i 11 ulike skikkelser, blant annet som den overhyggelige naboen, bygningsinspektøren, den polske håndverkeren – og ikke minst sorteringseksperten, Otis, på gjenvinningsstasjonen.

Et oppussingsprosjekt kan skape store mengder avfall.
-Vi ønsker å gi folk informasjonen og inspirasjonen de trenger for å tenke avfallsminimering, gjenbruk og kildesortering når de pusser opp, sier prosjektleder for kampanjen, Sylvelin Aadland,

Hvorfor en kampanje om avfall og oppussing?
Oppussing og avfall er noe som hele bransjen har et forhold til og har interesse av å kommunisere om. Oppussingssituasjonen gir en ideell mulighet for å kommunisere om hele avfallshierarkiet og vise at vi jobber aktivt for en sirkulær fremtid der ressurser ivaretas på best mulig måte: Skap mindre avfall, bruk ting på nytt og sorter det som må kastes slik at det gjenvinnes.

-Kampanjen vil fokusere på oppussing av private boliger og hytter, og vil være rettet både mot privatpersoner som pusser opp selv, og profesjonelle håndverkere som engasjeres til oppussingsoppdrag, sier prosjektleder for kampanjen, Sylvelin Aadland.

Et stort lag står bak kampanjen
Sammen med LOOP står også en rekke ulike selskaper. Grønt Punkt Norge, Norsk Resy, RENAS, Infinitum og Syklus er med på kampanjen. Hele 47 kommuner og IKS med til sammen 282 kommuner og 3 millioner innbyggere er med på kampanjen. Disse selskapene vil kunne benytte seg av kampanjemateriellet som lages i egne kanaler.

LOOP vil gjerne ha med flere samarbeidspartnere på kampanjen. Ønsker du bare å bidra på innholdssiden, så er det også muligheter for det.

Spørsmål om kampanjen?
Kampanjen vil utvikles i tredje og fjerde kvartal 2017. Kampanjeperioden vil gå fra januar til mai/juni 2018 med lansering i forkant av filmpremieren 23. februar. Har du spørsmål eller ønsker å bli med på kampanjen – ta kontakt med Sylvelin (sylvelin@loop.no) eller Hildegunn (hildegunn@loop.no) for mer informasjon.